Voor producten van geiten- en schapenzuivel zijn volop kansen op de consumentenmarkt. Dat concludeert het Landbouw Economisch Instituut.
Het Landbouweconomisch Instituut (LEI) onderzocht de belangstelling voor zuivelproducten van schapen en geiten. Op basis van een literatuurstudie en een steekproef onder 301 consumenten. De bevindingen zijn vastgelegd in het rapport ‘Vol smaak en variatie’.
Gezondheid
Geiten- en schapenzuivelproducten hebben een goede uitgangspositie om in te haken op de voor consumenten relevante thema’s van gezondheid en genieten en beleving. Smaak en variatie zijn sterke punten van geiten- en schapenzuivelproducten. Daarmee is de aantrekkingskracht van algemene aard en zijn de producten voor veel meer mensen aantrekkelijk dan alleen mensen met een koemelkallergie, stellen de onderzoekers. “Inspelen op gemak en betaalbaarheid bieden meer uitdaging.”
Verkoopkanaal
Voor gebruikers van geiten- en schapenzuivelproducten is de supermarkt niet de enige plek om boodschappen te doen; zij kopen ook regelmatig eten op de markt of in de speciaalzaak. Deze kanalen bieden persoonlijk contact en dit biedt extra mogelijkheden om consumenten te (laten) verleiden tot de keuze voor geiten- en schapenzuivelproducten.
Het rapport ‘Vol smaak en variatie’ is te downloaden op de website van het LEI: www.lei.dlo.nl/publicaties/PDF/2011/2011-085.pdf